Om Vasalund IF

Verksamhetsidé

Fotbollssektionen i Vasalund IF grundades 1934 och har idag ca 1200 spelare och 400 ledare spridda över 100 lag. Föreningen engagerar barn, ungdomar, vuxna och familjer med olika ursprung och livssituationer. Vasalund IF är en stor aktör inom fotbollen i Stockholm och vill bidra inom svensk elitfotboll genom fotbollsglädje, rent spel och allas rätt att vara med.

Upptagningsområde

Vasalund IF har genom fusioner med föreningarna Essinge IK och FC Inter Orhoy ett upptagningsområde enligt följande:

Solna: Ca 1200 spelare

Av antalet spelare ovan är det ca 180 spelare som ingår i föreningens elitförberedande verksamhet, pojkar 13-16 år samt P17 och P19.

Solna området är ett viktigt projekt för Vasalund då föreningen genom fotbollen, sysselsätter ca 1200 ungdomar i området varje vecka. Utöver den dagliga fotbollsverksamheten driver Vasalund ett flertal fotbollsskolor varje sommar som är kostnadsfri. Att delta på dessa fotbollsskolor kräver därför inte att man är knuten till någon förening. Varje sommar deltar över 1000 ungdomar i föreningens sommarverksamhet runt om i Solna. Klubben jobbar starkt för att kunna integrera ungdomar från Solna och andra områden genom att involvera dem i olika roller som knatteledare, domare eller ansvariga på våra aktiviteter (fotbollsskolor, fotbollslekis, cuper m.m.).

Fotbollsglädje

Vi är starkt övertygade om att glädje och gemenskap är starka drivkrafter för att idrotta. Därför vi vill uppnå en verksamhet där en miljö för bästa möjliga utveckling bedrivs genom fotbollsglädje och kvalitativa träningar. Vi följer Svenska Fotbollförbundets riktlinjer och är ständigt uppdaterade med fotbollens senaste "trender" för att uppnå så bra kvalitet som möjligt på träningarna. Kanslipersonalen finns hela tiden med i bakgrunden och kvalitetssäkrar verksamheten genom att erbjuda interna samt externa ledarutbildningar, tränings- och matchbesök till alla våra lag och tät dialog med ledare.

Rent spel

Rent spel och ärlighet är en förutsättning för tävlande på lika villkor. Det innebär att följa överenskommelser och leva efter god etik och moral. Detta inkluderar bland annat att aktivt arbeta mot doping, matchfixing, osund ekonomi och annat fusk samt mot diskriminering, trakasserier, kränkningar och våld såväl på som utanför idrottsarenan.

Allas rätt att vara med

Allas rätt att vara med innebär att alla som vill ska kunna vara med utifrån sina förutsättningar. Alla som vill oavsett kön, könsidentitet och uttryck, etnisk och social bakgrund, religion/trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning eller ålder får vara med i föreningsdriven idrottsverksamhet. Vasalund IF tar också ett stort socialt ansvar och arrangerar årligen många återkommande fotbollsaktiviteter och evenemang i samverkan med Solna Stad.